Moped? Elektromos? Sztenderd? Aktív? Igen. Ezek mind valamilyen kerekesszéket jelölnek. Gyakorlatilag igaz, hogy ahány ember, annyi féle kerekesszék. Legalábbis egy ideális világban ez így működne. Egyelőre ott tartunk, hogy aki jogosult rá, annak rehabilitációs szakorvos felírhatja, vagy egyedi engedélyre kérhet rá állami támogatást, ha a saját méretére és igényeire szabott széket használna.
Temesvári Orsi összefoglalója.
Saját bőrömön tapasztalom, hogy komoly fogalmi zavar van az emberek fejében a kerekesszékekkel kapcsolatban. Azon viszonylag gyorsan túltettem magam, hogy sokan tolószéknek vagy tolókocsinak titulálják a kerekesszéket. A tolókocsit főleg a kórházakban használják és tolják a benne ülő beteget, mert önállóan nem képes a karjaival működtetni a széket. Személyes kedvencem ezen a területen a rokkantkocsi. Ebben az esetben vajon maga a kerekesszék sérült meg, hogy rokkantnak nevezzük?
Próbálok persze nem hiúsági kérdést csinálni ebből. Ugyanakkor a biztonságos közlekedés, az akadálymentesítés és a kerekesszékkel közlekedő emberek komfortja miatt nagyon fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy állapottól függően kinek milyen székre van szüksége és azt milyen feltételek mellett tudja megfelelően használni.
Talán mondanom sem kell, hogy mindenki az állapotának megfelelő típusú széket használ, amelynek kiválasztásában szakemberek vesznek részt. Lássuk, hogy melyek ezek.
Elektromos szék és moped
Az elektromos székek általában nagy, vagy egyéni alkatra, beülő szélességre készült, akkumulátorral működő és nagyon érzékeny joystickkal irányítható járgányok.
Szerencsésebb esetben a tulajdonosa kézzel irányítja az elektromos széket, de lehetőség van állal történő irányításra is. Ez kifejezetten a nyaktól lefelé bénult emberek esetében szükséges. Sőt, lehetőség van arra is, hogy kétféle irányító egységet szereljenek fel egyetlen székre.
A moped szintén különböző méretű nagy vagy keskenyebb és rövidebb, akkumulátorral működő jármű, ami inkább hasonlít egy quadra vagy egy motorra, mint egy kerekesszékre.
Az elektromos kerekesszékek és mopedek legnagyobb ellensége az eső. Az érzékeny elektronika könnyen beázik, ami használhatatlanná is teheti a járgányt. Használata azonban egyszerű, viszonylag gyorsan lehet vele közlekedni. A nagyobb moped mérete ugyanakkor sokszor nehézséget okoz, hiszen általában nem fér be a mozgássérülteknek kijelölt helyre, pl. autóbuszon.
Sztenderd és aktív szék
A sztenderd és az aktív székeket összefoglaló néven mechanikus székeknek is nevezzük, ugyanis ezek elektronikus rásegítés nélkül, emberi erő által mozgathatók. A sztenderd szék egy szélesebb (van belőle keskenyebb is), nagyobb, magasabb háttámlával rendelkező szék. Általában a bolygókerék is jóval nagyobb, mint az aktív székeknél.
A nagy kerekek egy gombnyomással a tengelynél könnyen kivehetőek a segítő által, így autóba könnyebb betenni a széket. Sokan saját maguk tudják hajtani a széküket, de sokszor, főként idősek esetén előfordul, hogy tolják őket a sztenderd székben.
Az aktív székek, hogy a nevük is mutatja a valódi fizikai aktivitás tesznek lehetővé, amibe akár a sportolás is beletartozik. Az aktív székek egyéni igény szerinti magasságú háttámlával készülnek. Persze rengeteg eltérés lehet aktív székeken belül is, hiszen ha valakinek jelentősen romlik vagy javul az állapota, előfordulhat, hogy szükséges lecserélni a széket.
Az aktív székek nagy előnye, hogy könnyűek és viszonylag kicsik, tehát egyszerű őket személyautóban is szállítani és általában beférnek a kijelölt helyekre. A felhasználó saját méretére készülnek el, a nagy kerekeik patent tengellyel készülnek, ezáltal könnyen kivehetőek. Az első kiskerekek különböző méretben rendelhetők a felhasználó igényei szerint. A kiskerekek segítik a könnyebb manőverezést, fordulékonyságot, viszont járda repedésekbe, gödrökbe könnyen beakadhatnak, figyelmet igényel használatuk. Szükség esetén a lábtartók, oldalkarfák, levehetőek, a háttámlák előre hajthatóak. Rendelhetők merev vázas és összecsukható aktív székek is. Az említett variációk, mind a könnyebb autós szállítást teszik lehetővé.
Bízom benne, hogy sikerült eloszlatni a kerekesszékekkel kapcsolatos kételyeket és félreértéseket. Amennyiben bármilyen kérdésetek merülne fel a kerekesszékekkel kapcsolatban, Egyesületünk munkatársai állnak rendelkezésetekre.
A következő blogbejegyzésben egy személyes történetet fogok hozni, de hogy kiét, az legyen meglepetés.